Nezdravé věci bývají většinou mnohem lákavější než ty zdravé. K tomu zdravému se pak člověk většinou přemlouvá a dlouho u toho nevydrží. Existuje ale jedna výjimka, která je velmi příjemná a zdravá zároveň. Řeč je o saunování. Jaký vliv má na naši imunitu a proč je tak prospěšné pro zdraví?

Saunování pomáhá s kde čím. Ať už člověka trápí bolesti hlavy, nespavost, astma, nebo třeba nachlazení a zákeřná rýmička, právě sauna je ideálním lékem. Kde se ale vůbec bere její pozitivní vliv na tyhle všechny a mnoho dalších obtíží? A jak to, že zrovna sauna umí zvýšit imunitu?

Vysvětlení – hlavně účinků saunování na imunitu – je celkem prosté. V sauně, kde je teplota třeba okolo sta stupňů Celsia, se postupně zvyšuje i naše tělesná teplota. Když vystoupá na 38 stupňů, rozezní se v těle poplach. Vytvoří se tak totiž situace podobná horečce a stejně jako u ní se rozjede automaticky kardiovaskulární a imunitní systém. Jinými slovy: tělo si myslí, že je nemocné, a začne se rychle bránit tím, že vytváří bílé krvinky. Právě ty mají na starost obranu organismu a jakmile na něj míří víc útoků třeba v podobě nachlazených kolegů v práci, je potřeba i víc bílých krvinek.

Tenhle efekt saunování je takřka okamžitý, a každá návštěva sauny tak imunitě a zdraví přímo a okamžitě pomáhá. Když člověk chodí do sauny pravidelně, třeba alespoň jednou týdně, vytváří si tak znovu a znovu nové bílé krvinky a celkový efekt je ještě lepší. Jednoduchým a příjemným způsobem tak zvyšuje svou imunitu a jeho tělo se dokáže lépe a rychleji ubránit nachlazení. Proto pravidelní návštěvníci sauny trpí méně virózami a chřipkami. Díky pocení v sauně se navíc tělo zbavuje nebezpečných látek.

Co dělat, když už člověk nachlazený je? S mírnou rýmou se dá klidně vyrazit do sauny, která od lehkého nachlazení pomůže. Díky vysoké teplotě se uvolní dýchací cesty, rozproudí krev, a podpoří se tak souboj těla s nemocí. Léčba pak může být díky saunování rychlejší, než kdyby si ji člověk odřekl. Důležité je ale správné načasování – pokud už se například chřipka rozjede naplno, je lepší saunu odložit. Nejen sami kvůli sobě, ale i proto, abyste nenakazili ostatní. Stejně tak je lepší si saunu na chvíli odříct po nemoci. Po chřipce nebo angíně počkejte alespoň týden, než vyrazíte zase do tepla „vyrábět“ nové bílé krvinky.

K blahodárným účinkům sauny ovšem patří ještě jedna důležitá věc, která hraje velkou roli v boji s nemocemi. Při saunování se v těle uvolňují hormony štěstí, jako jsou endorfiny a serotonin, díky nimž se člověk cítí víc v pohodě. A právě psychická pohoda je to, co nám prášky nedají.