A ne, fakt nepřeháníme. Čím déle a bez přerušení člověk sedí, tím víc roste riziko předčasného úmrtí. Pomoci může jediná věc: pohyb.

Na seznamu tichých a nenápadných zabijáků je už i sezení. Lékaři už dlouho varují, že sedavý způsob života je velmi nezdravý. Nyní to ale dokládá i rozsáhlá studie torontských vědců, která vyšla v odborném magazínu Annals of Internal Medicine. Porovnali téměř pět desítek různých studií, které zkoumaly dopady sezení na lidské zdraví, a výsledek jejich zkoumání je nelítostný: sezení zabíjí.

Sedavý způsob života zvyšuje rizika kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky druhého typu, růstu obezity, vysokého cholesterolu a řady dalších zdravotních problémů. Vědci například zjistili, že u lidí, kteří sedí víc než 12 hodin denně, se zvyšuje riziko cukrovky druhého typu o 90 procent.

Podle Světové zdravotnické organizace je neaktivní životní styl čtvrtým nejvážnějším faktorem, který vede k předčasným úmrtím. Množství pohybu, který by měl člověk mít, aby „vyvážil“ negativní vliv sezení, je různé a i odborníci se ve svých doporučeních rozcházejí. Přinejmenším hodina denně je ale většinou braná jako minimum.

„Nemusíte hned sportovat, nemusíte jít do posilovny. Je fajn, když si dáte svižnou procházku, třeba ráno, během oběda, po večeři. Můžete pohyb rozdělit přes celý den, ale je potřeba se hýbat celkem alespoň hodinu,“ cituje list Guardian Ulfa Ekelunda z Univerzity v Cambridgi.

Ten se zabývá dopady sezení a pohybu na lidské zdraví. Zmíněná Světová zdravotnická organizace doporučuje alespoň 150 minut cvičení týdně.

Podle zmíněné torontské studie je ovšem klíčové nejen to, kolik času denně nebo týdně se hýbeme, rozhodující je podle nich spíše to, jak dlouho v kuse sedíme. Z jejich zkoumání se totiž ukázalo, že je horší, když člověk sedí nepřetržitě například tři hodiny, než když sedí třeba hodiny čtyři, ale co chvíli se zvedne a pár minut se projde – v práci třeba k tiskárně, pro čaj nebo místo mailu dojde za kolegou do vedlejšího oddělení.

 

„Lidé, kteří sedí méně než 30 minut v kuse, měli nejnižší riziko předčasného úmrtí,“ vyplývá ze studie.

První krok v boji s nadměrným sezením je udělat si jasno. Kolik hodin denně vlastně sedíte? V práci, u jídla, v autě nebo třeba ve vlaku, večer u televize, s kamarády v hospodě,… Překvapí vás, že nejspíš většinu dne trávíte – s odpuštěním – na zadku. Jakmile je člověku tohle jasné, může s tím začít něco dělat.

Třeba cestou v MHD můžete stát, spojte pracovní schůzky s procházkou po městě nebo si pořiďte stůl, který se dá zvednout a člověk u něj může chvíli pracovat vestoje. Až v televizi poběží reklama, zvedněte se a protáhněte se. Každých pár minut, které „ušetříte“ od sezení, se počítá.

Není třeba věšet hlavu, když schůzky za pochodu nebo třeba práce vestoje u vás nepřipadají v úvahu. Je tu totiž ještě jedna možnost: sezení si „vykoupit“. Stačí se víc hýbat, sportovat nebo se dát třeba na zahradničení. Jestli nevíte, kde s pohybem začít, zkuste se podívat na nabídku aktivit od ActivePass.