Zklidňuje, posiluje imunitu, pomáhá soustředit se a zlepšuje paměť. Tiší bolest. Ulevuje od stresu. Kdyby šlo o pilulku, už dávno byste ji brali. Meditace ale není zrovna něco hmatatelného, jako je cvičení s činkami nebo běh na deset kilometrů, spíš něco mezi nebem a zemí.

Pro městského člověka mezi třiceti a čtyřiceti, jehož život připomíná kolotoč mezi náročnou prací a starostí o rodinu, se představa sednout si v klidu s kříženýma nohama na zem na polštář blíží téměř no-go zóně. Já a meditace? Ne, děkuji… na to je můj mozek příliš rozjetý, jsem v pohodě, stabilní, silná/silný.

Zkuste pro dnešek zapomenout na předsudky. Každý se někdy potřebuje soustředit i na jiné věci, než je výkon, a jen tak být ve chvíli, kdy není žádné stresující včera nebo ještě nabitější zítra. I chlap, který si jako největší relax představí spíš zapálený doutník a do ruky single malt whisky. A když už jsme u toho, takový požitek vychází ze stejného základu, soustředíte se na přítomný okamžik a myšlenky vám nelítají po všech čertech.

Teď a tady

Na to, že jste ve velkém napětí nebo stresu, nemusí hned přijít mysl, někdy to ukáže tělo. Například potíže s trávením: Co s vámi dělá lepek nebo mléko? (Rozuměj pivo a nakládaný hermelín.) Mezi další potíže spojené s přetížením patří ekzémy, špatný spánek, únava. Nemáte náhodou ztuhlé svaly a bolavá záda? A co ramena, nejsou stažená a připravená okamžitě řešit přetlak metodou, jež tělu velí starý dobrý plazí mozek – tedy útěk, anebo útok?

Představte si, že ráno vsadíte pět minut svého nacpaného rozvrhu na meditaci. Klasická cesta je, že si najdete klidné místo, kde je vám fajn, sednete si na polštář s rovnými zády. Vnímáte jen dech a tělo, které se porůznu ozývá, teď a tady. Jestli doposud hlavu ovládaly zmatek a panika, vystřídaly je klid a koncentrace. S napětím mizí i tělesné symptomy.

Možná vám ale představa válení se po podlaze nedělá dobře na pleť. Vyzkoušet potom můžete třeba tipy amerického spisovatele Matta Metteia, který udělal velkou kariéru ve stavebnictví, s radostí ji ale opustil a slušný plat vyměnil za nejistotu psaní a život na volné noze. Procvičit se v nich můžete vlastně kdekoli.

Zapěj mi, Cohene

Místo na zem si můžete sednout do křesla a zapnout si oblíbenou muziku. Nezpívejte text a ani si nepředstavujte klip, vnímejte rytmus a nechte ho, aby vás dostal. Nepočítejte doby, nechte srdce a dech, ať je počítají za vás. Muzika by měla být jako metronom, který vás ukolébá do přítomného momentu.

Rajčata

Pokud ještě nemáte zahradu, chyba. Matt sází na rajčata. Sedněte si na chvilku do záhonu, ruce zabořte do hlíny. Nemyslete na nic, staňte se na chvilku součástí přírody, zrovna jako to rajče. Nádech, výdech, chvilku můžete jen tak být. To rajče taky může.

Nohama v řece

Vezměte prut a vyrazte na ryby. Až nahodíte udičku, stoupněte si do vody. Studené vlnky omývají nohy, zavřete oči a propadněte té kráse. Luxus, který si naprosto beztrestně můžete dovolit.

A co v kanceláři?

Jakkoli se pracovní stůl jeví jako místo, které by bylo pro meditace ze všech nejméně vhodné, nezatracujte ho. Meditovat můžete začít zrovna teď hned. Práce stejně nejspíš může za to, že jste ve stresu, je ale také vaší nervozitou nebo přetažeností zrovna tak bita. Nešťastný a unavený zaměstnanec nejspíš nebude mít ten nejzářivější výkon.

Kolik budete potřebovat času? Ideální je deset až patnáct minut, ale i pár postačí. A teď najít vhodné místo. Malá zasedačka, prázdná kancelář, přinejhorším toaleta.

Pro počáteční pokusy si zkuste vypomoci aplikací. www.stopbreathethink.com vás naučí, jak být teď a tady, získat prostor mezi sebou a roztěkanými myšlenkami a posílit vůli. Mezi další oblíbené (a zadarmo ke stažení) patří The Mindfulness App, Headspace (dobrá volba pro úplné začátečníky), Calm nebo Mindbody.

Nebo si vyzkoušejte nějaké jednoduché cvičení. Například zavřít oči a udělat 108 nádechů a výdechů – počítejte při konci každého výdechu. K uvolnění pomáhají i imaginace (žádné čáry máry, tohle dělají i kosmonauti v NASA), představovat si můžete třeba vodopád, les nebo hory.