Že je jóga jen pro mladé ohebné holky, jejichž poznávacím znamením je spousta náramků, batikované oblečení a podložka hozená přes rameno namísto kabelky, je už snad dávno přežitý mýtus. Slýcháte o tomto druhu cvičení stále častěji a už vás pohltilo natolik, že si říkáte, že je na čase tenhle recept na rozzářený úsměv a ladné křivky konečně také vyzkoušet? Tak směle do toho.

Jóga je neuvěřitelně variabilní. Už jen to, že ji nelze jednoznačně zařadit mezi sportovní disciplíny, způsob myšlení nebo přímo životní styl, z ní dělá něco opravdu výjimečného. Pro někoho je jeho životní filosofií, pro jiného může být pouhým doplňkovým nebo kompenzačním cvičením k jiným sportům.

Existuje nespočet druhů a stylů jógy, stejně jako způsobů jejího praktikování a přístupů k její výuce. Jóga má jednu obrovskou výhodu. Je totiž pro každého. Ať už jste mladí, staří, ženy, muži, začátečníci nebo ostřílení sportovci, vždy si přijdete na své. Vybrat si můžete z řady stylů, které se liší dynamikou, rychlostí, náročností nebo teplotou, ve které se cvičí a množstvím pomůcek, které při józe můžete využít.

A jaké jsou základní druhy jógy?

  • Hatha jóga. Ideální volba pro jógou dosud nepolíbené. Naučí vás spojit dech s delšími výdržemi v pozicích, zklidnit mysl, zapojit každý sval vašeho těla a pěkně ho celé prodýchat. Naučí vás trpělivosti.
  • Ashtanga jóga. Jóga, která se praktikuje na tzv. misore lekcích, pro které je typické, že nejsou předcvičované, ale učitel přistupuje ke každému individuálně. Poznejte dech udždžájí, který prohřeje vaše tělo a pomůže vyplavit všechny škodliviny potem ven.
  • Power jóga. Pro ty, kteří si chtějí dát do těla. Pomůže posílit imunitu, uvolnit napětí a stres, protáhnout a posílit všechny svaly ve vašem těle.
  • Vinyasa. Nemáte rádi hranice a pravidla? Pak si užijete vinyasu. Nejvíce ji asi charakterizuje popis: Co lekce, to vinyasa, co lektor, to vinyasa. Základem je plynulé dýchání.
  • Iyengar jóga. Je druh jógy, která zdůrazňuje detail, přesnost a zarovnání těla při provádění pozice (Asany) a při ovládání prodlužování dechu. Iyengar jóga je hlavně o dlouhých výdržích, ke kterým vám dopomůže řada pomůcek. Při lekcích se používají židle, pásky nebo třeba cihličky.
  • Hot jóga. Pro milovníky tepla a vlhka. Hot jóga se cvičí při teplotě 38 – 42 °C se zvýšenou vlhkostí vzduchu. Prohřáté tělo vám dovolí jít do většího rozsahu, více se uvolnit a podpořit detoxikaci vnitřních orgánů.
  • Bikram jóga. Pro dokonalý detox. 26 po sobě vždy stejně jdoucích pozic hatha jógy, 90 minutový program a 42 °C. Vědecky sestavená metoda stlačování, protahování a posilování pomůže stimulovat všechny systémy vašeho těla. Vhodná pro středně pokročilé.
  • Kundaliní jóga. Je známa také jako jóga vědomí. Zaměřuje se na povědomí o sobě sama a zážitek našeho nejvyššího vědomí. Kombinuje meditaci, mantru, fyzické cvičení a dýchací techniky. Pro pocit naprostého štěstí.
  • Jin jóga. Pro klid a pohodu. Specifické pozice, práce s energetickými drahami těla, prohloubení meditačních technik. Jóga pro všechny, kteří chtějí lépe poznat sami sebe.
  • Restorativní jóga. Pro fyzické, mentální i emoční uvolnění. Podobně jako u iyengar jógy využívá pomůcek a z této jógy také vychází. Pomáhá aktivovat parasympatický nervový systém, který udržuje automatické funkce orgánů a cév.

Jak si správně vybrat?

Než se pro nějaký styl rozhodnete, zamyslete se nad tím, co od jógy očekáváte a jaký druh cvičení máte rádi. Doporučujeme seznámit se se všemi styly, které vás zajímají. Zajděte do několika jógových studií, vyzkoušejte různé lektory. Co jógový učitel, to úplně jiná energie a atmosféra a jiný zážitek ze cvičení.

Důležitá je také změna prostředí, takže můžete chodit klidně na více míst. S ActivePassem si to navíc můžete dovolit a nebýt omezeni členstvím v jednom konkrétním jógovém studiu.

Kam vyrazit na jógu v Praze, Brně nebo Liberci?

Ať už to máte kousek na Anděl, Chodov nebo na Vinohrady, v Domě jógy si přijdete na své. Čekají vás tady lekce jak pro úplné začátečníky, tak i pokročilé. Od hatha jógy až po hot jógu nebo aero jógu, která se cvičí ve speciálním měkkém šátku. Jestli vás zaujala iyengar jóga a rádi byste si vyzkoušeli jógu s pomůckami, zajděte do Iyengar Yoga Institut Praha, kde se o vás postarají i ve chvíli, kdy trpíte zdravotním onemocněním, a to na speciálních Therapy lekcích. Na Ashtanga jógu jsou pak odborníci ve Spirit Space Studiu. A jógu i s vašimi dětmi si pak můžete užít třeba ve Studiu Namaste na Praze 6.

Jóga je skvělou možností, jak zůstat fit po celou dobu těhotenství, připravit se na porod i na samotnou roli matky. Toho jsou si dobře vědomi v Yoga Shala Brno, kde se na tento druh jógy specializují. Na své si přijdou ale i všichni ostatní na lekcích hatha jógy, ashtanga jógy nebo během jinové hatha jógy. V Purkyňově ulici pak najdete místo,

„kde si můžete odpočinout, zpomalit a praktikovat jógu… místo setkání, klidu a harmonie,“

jak říkají majitelé studia Yoga House. Čekají tady na vás lekce hatha, power i ashtanga vinyasa jógy.

Jemnou jógu v klidném tempu, která nezatěžuje klouby, si můžete zacvičit v Siddha Yoga v Liberci. Je určena hlavně starším lidem nebo těm, kteří jsou méně zdatní. V nabídce studia jsou i náročnější lekce, jako je power jóga nebo ashtanga vinyasa jóga.