Káva je fajn věc. Chutná, a navíc člověka nabudí. Její velká spotřeba má ale i negativní dopady. Vysoký krevní tlak, růst hmotnosti nebo třeba noční nespavost – kterou ráno „léčíme“ dalšími hrnky kávy. Jak zvládnout vstávání bez tohoto oblíbeného kofeinového nápoje?

Na začátek si přiznejme jednu věc: kávu milujeme a nebudeme kázat proti jejímu pití. Občas ale není na škodu se zamyslet, co s námi tenhle nápoj dělá a jestli na něm už náhodou nejsme závislí.

Příliš kávy totiž může vést k tomu, že jsme nervóznější, neklidní, v noci se budíme a nemůžeme usnout, i když se cítíme k smrti unavení. Jak se z toho dostat? Podívejte se na naše tipy na vstávání bez kávy.

1) Odtáhněte závěsy

Naše tělo je nastavené tak, že se přirozeně probouzí s denním světlem. Nechte ho svítit k vám do ložnice. Ve tmě produkuje naše tělo hormon melatonin, který je klíčový pro regulaci spánku. Jakmile je denní světlo, výroba hormonu se zpomaluje. Uvidíte, že postupné probouzení se sluncem bude příjemnější, než když ze zatemnělé místnosti zničehonic začne drnčet budík. To pak není divu, že otevření očí bez kafe nedáte.

Náš tip: Vstáváte před rozedněním? Zkuste některou z chytrých lampiček, které imitují sluneční světlo a začnou se postupně rozsvěcet v době, kterou v nich nastavíte.

2) Vsaďte na vůni

Aromaterapie je osvědčená doplňková léčba různých neduhů. Různé vůně dokážou efektivně stimulovat náš organismus – platí to i pro ty z nás, kteří si myslí, že nemají moc citlivý čich. Zkuste si domov ráno provonět třeba citrusy, rozmarýnem nebo mátou. Uvidíte, že vstávání bude příjemnější.

Náš tip: Nemusíte si hned ráno zapalovat aromalampu, všichni ráno počítáme každou minutku. Vyzkoušejte třeba sprchový olej nebo gel, do kterého přidáte některý z vonných olejů a zpestříte si tak ranní sprchu.

3) Roztančete se

Hudba dělá s lidmi divy. Klidná nás utiší nebo i uspí, naproti tomu dynamická a veselá muzika člověka často bezděčně rozpohybuje. Může za to hormon štěstí dopamin, který se v mozku uvolňuje při poslechu hudby (nezáleží přitom, jaký to je styl). Aniž by si člověk pořádně všiml, podupává si zničehonic nohou do rytmu nebo se rovnou roztančí. Taky to u vás takhle funguje? Zkuste to využít při ranním vstávání. K dispozici jsou různé playlisty třeba na sport, které člověka zaručeně „nakopnou“.

Náš tip: Na Spotify najdete i speciální playlist pro ranní vstávání. Doporučujeme!

4) Snídejte. Chytře

Ano, ano. Snídaně je základ dne, to se ví. Velkou roli ale hraje i to, co člověk snídá. Párky nebo sladké koblihy sice můžou přijít k chuti, nutriční specialisté vás za to ale nepochválí. Aby měla snídaně skutečně přínos pro zdraví, je potřeba dát si něco s vysokým podílem vlákniny. Taková snídaně dodá člověku dostatek zdravé energie, který nebude muset suplovat kofeinem.

Náš tip: Zkuste třeba ovesné vločky s ovocem a ořechy.

5) Hýbejte se

Ne, nemusíte hned z postele vyrazit na desetikilometrový běh. I když – proč ne? Proti ranní únavě se nejlíp bojuje pohybem. Pořádné rozproudění krve pohybem pomůže nastartovat organismus a uvidíte, že se pak budete cítit víc svěží i než po ultra silném espressu. Zkusit můžete třeba ranní kurzy jógy, plavání nebo cokoli dalšího. Klíčové je se hýbat. Při fyzické námaze totiž naše tělo vyplavuje endorfiny, hormony štěstí, které nás nejen nabudí, ale zároveň se budeme cítit i fajn.

Náš tip: Prozkoumejte naši nabídku aktivit a vyberte si, co se vám nejvíc líbí.