Je to blázinec. Existují desítky různých kurzů jógy. Jak se nezbláznit a vybrat ze široké nabídky to pravé? Tady je návod pro jogínské začátečníky.

Určitě je taky potkáváte. Lidi, kteří mají přes rameno přehozený útlý váleček. V nenápadném vaku si nesou podložku na jógu a s vyklidněným pohledem míří zrovna na některou z lekcí, jejichž rozmanitost stále roste. Právě to může člověka, který s jógou nemá žádné zkušenosti, na první pohled zaskočit. A na ten druhý rovnou odradit. Ale není třeba se vzdávat! Je tu náš článek, který pomůže udělat první krok k józe.

Nejdřív ale stojí za to si říct, proč vůbec takový krok dělat. Jóga je nejen fyzické, ale i duševní cvičení (nebo až životní styl), které je přístupné téměř pro každého v každém věku. 

Díky dechovým technikám, protahovacím a posilujícím pozicím celého těla je velmi zdravá, pomáhá uvolnit se a načerpat novou energii. A kdo nepotřebuje dobít baterky?

Navíc je vhodná i pro nesoutěživé typy – v józe nejde o to, být rychlejší, ohebnější nebo silnější.

Jógové cvičení je jednoduše soukromou záležitostí, která umí rozproudit energetický systém těla a lymfy a díky tomu posiluje naši imunitu. Díky protažení také účinně pomáhá v boji s bolestmi zad a šíje. Kdo cvičí pravidelně, se navíc může těšit z toho, že mu jóga formuje tělo. V první řadě ale v józe o hubnutí nejde.

Ashtanga, kundalíni, bikram, flow, aerial, vinyasa, iyendar, power, jinová, … jóga nebo třeba jóga mozku? Jasně, jde z toho hlava kolem! Jak se v téhle záplavě jógy, která studia a fitcentra nabízejí, vyznat a co si na začátek vybrat?

  1. Nejprve si řekněte, co od cvičení chcete nejvíc. Zklidnění? Lehkou akrobacii? Meditaci a dechová cvičení? Nebo naopak trochu „zrubat“ svaly a protáhnout tělo? Chcete cvičit sami, nebo v páru?

Existuje základní dělení jógy:

a) Relaxační cvičení jógy – do té patří lekce, které najdete pod slovy jinová jóga, hatha jóga nebo třeba jóga mozku. Čekat od nich můžete zklidnění a protažení. Jestli máte ale rádi pohyb a dynamiku, můžou vám tyto druhy jógy přijít jako nuda.

b) Dynamické cvičení – power jóga, aerial, kundaliní, … O tyto druhy jógy je dnes největší zájem. Propojují touhu po zformování těla, protažení a zdraví s uklidňujícími dechovými technikami. Pro začátek a první krok k józe to může být ideální volba pro ty, kteří se chtějí u cvičení zpotit.

  1. Nepřeceňujte se. Je fajn, jestli máte s nějakým cvičením zkušenosti. Jóga je ale trochu jiná, a jestli jste ji ještě nezkoušeli, nepřepínejte se a běžte na lekci pro začátečníky. Stejně tak není ideální volbou jít coby úplný začátečník na bikram jógu, která se cvičí v sále vyhřátém na 42 stupňů.
  2. Nebojte se. Jóga není jen cvičení, pro někoho to může být i celý životní styl. Nemusíte se ale bát, že když půjdete na lekci jógy, hned z vás bude muset být vegetarián a budete se na všechny jenom usmívat. Klidně si běžte jen protáhnout záda zničená ze sedavé práce. Časem uvidíte, jestli vás zajímá i něco víc než jen samotné jogínské pozice. Nikdo vám ale nic duchovního cpát nebude.
  1. Nestyďte se. Na internetu je bezpočet kurzů a videí s lekcemi jógy, které si člověk může cvičit v klidu doma. Pro začátečníky se ale taková taktika vůbec nedoporučuje, protože jednotlivé polohy možná vypadají na pohled snadno, ve skutečnosti ale velmi záleží na tom, aby byly provedeny co nejlépe. Pokud člověk třeba dostatečně neuvolní ramena, ani sebedelší cvičení jógy mu nepomůže od bolestí šíje a zad. Alespoň nějaký čas je proto ideální chodit na lekce jógy, kde s vámi lektoři vypilují techniku.

Připraveni? Hurá! Teď už stačí si jen vybrat!