Tuhle slavnou větu pronesl neméně slavný horolezec Reinhold Messner. Teprve pak prý bude člověk skutečně šťastný. Jenže víme svoje, ono to není zas tak jednoduché. Ne každý má kliku, že jeho práce je zároveň i koníčkem. A někdy může člověka i koníček pěkně umořit. Zástupy vyhořelých pracantů by mohly vyprávět. Co s tím?

Nejlepší recepty bývají ty nejjednodušší. Platí to i v tomhle případě. Cesta ke spokojenosti a zdraví vede přes aktivní život. Je jedno, jestli člověk chodí každé ráno běhat, jednou týdně do bazénu, sauny nebo si třeba nenechá ujít žádnou pořádnou výstavu. Hlavní je něco dělat. A ne, práce se do toho opravdu nepočítá. Právě naopak.

Prokletí dnešní rychlé doby, na které už doplatila spousta lidí, je právě v tom, že příliš propadáme práci. Díky moderním technologiím jsme vždy a všude dostupní, maily nám cinkají v telefonu o víkendech i nocích. Nutí nám to pocit, že všechno musí být hned, a také kvůli tomu většina lidí neumí pořádně vypnout. Práci máme „sbalenou“ pořád v kapse kalhot, v našem telefonu. Pracujeme víc, ale že bychom byli šťastnější?

Výsledkem je nakonec stres, únava, nespavost nebo třeba přibývání na váze, které člověka taky zrovna nerozjuchá. Dopady na zdraví můžou být ještě vážnější. Přitom až třetina lidí v Česku se cítí být ohrožená syndromem vyhoření. Smutný fakt je, že ani v práci nemusí být velké nasazení zrovna dvakrát vidět: víc odpracovaného času neznamená větší efektivitu. Jak z toho ven?

 

Ne, výpověď nedávejte. Psychologové, kteří pomáhají lidem se syndromem vyhoření, mají prostou radu: práci tolik neřešit a dělat i něco jiného. Nejlepší je pohyb, ale pomůže třeba i kurz pletení nebo vaření. Hlavní je, přijít na jiné myšlenky, vypnout od práce a dát mozku šanci odpočinout si a dočerpat baterky.

Ideální je pohyb, ať už ten na čerstvém vzduchu, nebo klidně někde v tělocvičně. Právě při cvičení se totiž v těle vyplavují antistresové hormony endorfiny, které vedou k celkovému zlepšení nálady, jež navíc v těle vydrží i nějaký čas po skončení cvičení. Člověk přitom nemusí lámat rekordy a podávat kdovíjaké výkony. Hladina endorfinů v těle se zvyšuje už po desetiminutovém cvičení. Endorfiny přibývají třeba i při masáži nebo jiných příjemných činnostech.

I ten, komu se při pouhém pomyšlení na sport a pohyb hladina stresu zvyšuje, nemusí zoufat. Vypnout od práce, odreagovat se a načerpat síly i pohodu se dá klidně v sauně, při vycházkách v zoo nebo třeba na výstavě. Klíčové je, aby si člověk volný čas neodpíral a stejně zodpovědně, jako bere práci, bral i svůj odpočinek. Ne nadarmo řada výzkumů ukázala, že kdo žije aktivně, je zdravější a cítí se líp. Tak už se nevymlouvejte a zkuste to taky.